0 emner
Dalgas Avenue 4
8000 Arhus C
Sektion for Idræt, Aarhus Universitet
info@occlude.dk

Skader

Okklusionstræning – til genoptræning af skader og behandling af smerter

Er du blevet skadet, eller har du en kronisk lidelse, der gør, at du ikke kan udføre styrketræning i din rehabilitering?

Okklusionstræning kan med fordel bruges i de sammenhænge hvor en patient, klient eller sportsudøver er begrænset i brugen af konventionel tung styrketræning. Det kan være en skade, en genoptræningssituation eller en smerteproblematik som begrænser aktivitetsniveauet for personen, og hvor tungt området kan belastes. Forskningen peger bl.a. på, at okklusionstræning kan være effektivt i genoptræning eller behandling af patienter med korsbåndsskader, ligamentskader, meniskskader, artrose (slidgigt), smerter på forsiden af knæet, risiko for atrofi (muskeltab) som konsekvens af immobilisering og andre skader/smertelidelser der forhindrer brug af tung styrketræning.

Det er vigtigt at slå fast, at okklusionstræning er et brugbart værktøj i værktøjskassen men ingen mirakelkur.
Brugen af okklusionstræning forstås bedst som et brobygningsværktøj fra den tidlige genoptræning hvor der er klare vægtbegrænsninger for et skadet område, til vedkommende igen er i stand til at udføre tung styrketræning. I den tidlige genoptræning kan okklusionstræning bevare, beskytte og øge muskelmassen pga. den accelererede grad af udmattelse, og det kan forkorte tiden til at være tilbage på samme styrkeniveau som før skaden. Slutmålet bør i alle tilfælde være at nå tilbage til den tunge styrketræning. Selvom okklusionstræning også er effektivt til at forbedre den maksimale styrke, så er den tunge styrketræning, okklusionstræning overlegen.

I en genoptræningssituation, kombineres de eksisterende genoptræningsøvelser med okklusion. Må patienten udføre isometriske kontraktioner, kan disse kombineres med okklusion, så udmattelsesgraden øges og effekten af øvelsen forbedres – Uden at der ændres på intensiteten og belastningen af sener, led eller ligamenter. Det samme gør sig gældende hvis patienten må cykle eller være vægtbærende. Tænk okklusionstræning ind i kombination med de allerede eksisterende protokoller.

For smerte- eller artrosepatienter kan okklusionstræning reducere de oplevede smerter under træning, og det kan have positiv betydning for lysten til at træne (træningscompliance) og de smerter og den livskvalitet som vedkommende oplever uden for træningen.

Læs uddybende om forskellige skader herunder eller besøg vores Knowledge Lab hvor du kan blive endnu klogere på okklusionstræning.

Klik på området for din skade eller dine smerter

Se de typiske skader og smerteårsager hvor okklusionstræning med fordel kan anvendes. Læs om okklusionstræning kan være relevant for dig.

Knæ

  • Korsbåndsskader – Både forreste korsbånd (ACL) og bagerste korsbånd (PCL)
  • Meniskskader
  • Ledbåndsskader (ligamentskade) på siden af knæet (MCL & LCL)
  • Bruskskader
  • Smerter på forsiden af knæet (patellofemoralt smertesyndrom – PFP)
  • Patella tendinopati (Springerknæ)
  • Knæartrose (slidgigt)
  • Fraktur (brud på knæskal, lårben eller skinneben)
  • Total knæalloplastik (TKA)
  • Smerter ved tung belastning, der begrænser aktivitetsniveauet eller idrætsdeltagelsen

Albue

  • Tennisalbue
  • Golfalbue
  • Kastealbue
  • Biceps og triceps overbelastninger
  • Fraktur (brud på albue, underarm eller overarm)
  • Bruskskader
  • Artrose (slidgigt)
  • Smerter ved tung belastning, der begrænser aktivitetsniveauet eller idrætsdeltagelsen

Håndled

  • Fraktur (brud på hånden eller fingrene)
  • Ledbåndsskader
  • Bruskskader
  • Seneskader
  • Artrose (slidgigt)
  • Smerter ved tung belastning, der begrænser aktivitetsniveauet eller idrætsdeltagelsen

Ankel & Fod

  • Ledbåndsskader – F.eks. når foden ”vrikker om” og ved ”forstuvning”.
  • Achillesene ruptur
  • Achillesene tendinopati
  • Fraktur i underben eller fod
  • Smerter ved tung belastning, der begrænser aktivitetsniveauet eller idrætsdeltagelsen

Hofte

  • Hofteimpingement (indeklemning)
  • Skader på brusk eller ledlæbe
  • Skader eller irritation på baglårstilhæfte
  • Senebetændelse (tendinopati)
  • Fraktur (brud på hoften)
  • Hofteartrose (slidgift)
  • Total hoftealloplastik (THA)
  • Smerter ved tung belastning, der begrænser aktivitetsniveauet eller idrætsdeltagelsen

Skulder

  • Skulderimpingement (indeklemning)
  • Skader på brusk eller ledlæbe
  • Skader eller irritation på baglårstilhæfte
  • Senebetændelse (tendinopati)
  • Fraktur (brud på hoften)
  • Hofteartrose (slidgift)
  • Total hoftealloplastik (THA)
  • Smerter ved tung belastning, der begrænser aktivitetsniveauet eller idrætsdeltagelsen

Ankel- & fodskader

Okklusionstræning er effektivt til at beskytte og bevare det tab af muskelmasse og styrke, der kan opstå i forbindelse med en skade i anklen eller foden. De mest ekstreme tilfælde ses når foden bliver totalt immobiliseret i en støvle, f.eks. efter en achilleseneruptur. Tabet af muskelmasse går meget hurtigt. Okklusionstræning kan i dette tilfælde anvendes direkte med fokus på at stimulere og beskytte muskulaturen der f.eks. kan bøje og strække ankelledet (dorsal- og plantarfleksor). Okklusionstræning kan i tilfælde af en ankelskade også bruges til træning af knæ- og hoftemuskulaturen, da ankelskaden ligeledes kan have betydning for, hvor intensivt eller tungt resten af benet kan belastes.

  • Ledbåndsskader – F.eks. når foden ”vrikker om” og ved ”forstuvning”.
  • Achillesene ruptur
  • Achillesene tendinopati
  • Fraktur i underben eller fod
  • Smerter ved tung belastning, der begrænser aktivitetsniveauet eller idrætsdeltagelsen

Knæskader

Genoptræning fra knæskader eller behandling af smerter i knæet, er blandt de mest undersøgte og anvendte i okklusionstræning. Fælles for skader eller smerter i knæet er, at de ofte er forbundet med en begrænsning af aktivitetsniveauet og træningsdeltagelsen hos den enkelte. Almindelig styrketræning kan være smertefuldt, i visse tilfælde kontraindikativt, fordi skaden ikke tåler stor belastning.

En knæskade kan medføre en længere genoptræningsfase, i mere alvorlige tilfælde kirurgisk indgreb med efterfølgende immobilisering af knæet før genoptræning kan påbegyndes.

En knæskade kan føre til generelt tab af muskelmasse og styrke omkring knæleddet. Det ses oftest meget tydeligt på forlårsmuskulaturen (quadriceps) der hurtigt svinder ind.

Smerter opleves f.eks. i hverdagsaktiviteter hvor knæet bøjes og strækkes som f.eks. ved trappegang og rejse-sætte-sig.

Almindelig tung styrketræning kan være svært eller umuliggjort af skadens omgang eller smerter.

Vi skelner herunder mellem akutopståede skader i knæet, der straks kræver omfattende hvile/immobilisering eller et kirurgisk indgreb, eller som smerter i knæet som har en kronisk karakter (smerter over længere tid).

  • Korsbåndsskader – Både forreste korsbånd (ACL) og bagerste korsbånd (PCL)
  • Meniskskader
  • Ledbåndsskader (ligamentskade) på siden af knæet (MCL & LCL)
  • Bruskskader
  • Smerter på forsiden af knæet (patellofemoralt smertesyndrom – PFP)
  • Patella tendinopati (Springerknæ)
  • Knæartrose (slidgigt)
  • Fraktur (brud på knæskal, lårben eller skinneben)
  • Total knæalloplastik (TKA)
  • Smerter ved tung belastning, der begrænser aktivitetsniveauet eller idrætsdeltagelsen

Akut opstået skade

En omfattende skade i knæet, f.eks. en overrivning af det forreste korsbånd (ACL), anbefales ofte et kirurgisk indgreb (rekonstruktion), og derefter følger en lang genoptræningsfase og pause fra konkurrenceidræt, ca. 10-12 måneder. En skade der har påkrævet en operation kræver ofte immobilisering. Immobilisering af knæet har en hurtig og tydeligt negativ effekt på muskulaturen omkring. Okklusionstræning kan både hjælpe dig med at bremse tabet/vedligeholde muskelmassen både før og lige efter operationen, ligesom du tidligere i din genoptræning, kan genvinde den tabte muskelmasse og styrke tilbage. Den lave belastning sammen med den accelererede grad af udtrætning der anvendes i okklusionstræning betyder, at vi tidligt kan igangsætte effektiv genoptræning, uden at overbelaste den sideløbende vævsheling.

 

Kroniske smerter

Har du smerter i knæet i forbindelse med hverdagsaktiviteter, f.eks. trappegang og rejse-sætte-sig, kan okklusionstræning være et alternativ til den almindelige tungere styrketræning. Flere undersøgelser har vist, at okklusionstræning kan øge muskelmassen og forbedre styrken ved personer, der oplever knæsmerter under tung styrketræning. Dette er ligeledes gældende for artrosepatienter. Occlude samarbejder med flere klinikker og sundhedshuse, der har god erfaring med brug af okklusionstræning til netop artrosepatienter – Også som et træningsalternativ eller supplement til GLA:D Træning.

Hofteskader

Selvom okklusionstræning primært anvendes til træning af den muskulatur vi kan afklemme distalt (nedenfor) manchetten, så kan okklusionstræning også bruges til træning af primære og assisterende muskelgrupper over manchettens placering, bl.a. i forbindelse med hofteskader.

I flerleds styrketræningsøvelser, f.eks. et squat, benyttes muskulatur der både er placeret over og under manchetten til at udføre squat-bevægelsen. Når muskulaturen distalt for manchetten hurtigere udtrættes, skal den resterende muskulatur kompensere for at udføre bevægelsen, mens belastningen (intensiteten) fortsat er den samme. Derved opnår denne muskulatur også en høj udmattelsesgrad, på trods af de ikke er afklemte.

  • Hofteimpingement (indeklemning)
  • Skader på brusk eller ledlæbe
  • Skader eller irritation på baglårstilhæfte
  • Senebetændelse (tendinopati)
  • Fraktur (brud på hoften)
  • Hofteartrose (slidgift)
  • Total hoftealloplastik (THA)
  • Smerter ved tung belastning, der begrænser aktivitetsniveauet eller idrætsdeltagelsen

Skulderskader

Fælles for de akutopståede skader og smerter i skulderen er, at de kan være forbundet med en begrænsning af aktivitetsniveauet i hverdagen og træningsdeltagelsen. En skulderskade kan medføre en længere genoptræningsfase, i mere alvorlige tilfælde kan et  kirurgisk indgreb være nødvendigt med efterfølgende immobilisering af skulderen/armen.

Almindelig styrketræning kan være svært eller umuliggjort af skadens omgang eller smerter.

En skulderskade kan føre til generelt tab af muskelmasse og styrke omkring skulderleddet (bryst, øvre ryg og deltoid-muskler) og distalt for skulderleddet (overarm, underarm)

Smerter opleves i hverdagsaktiviteter, f.eks. hvor armen løftes over hovedet eller strækkes ud foran kroppen. Der kan være smerter forbundet med at bære, løfte og skubbe. Det kan opleves meget invaliderende at have en skade eller kroniske smerter i skulderen.

Selvom okklusionstræning primært anvendes til træning af den muskulatur vi kan afklemme distalt (nedenfor) manchetten, så kan okklusionstræning også bruges til træning af primære og assisterende muskelgrupper over manchettens placering (proximalt), bl.a. i forbindelse med skulderskader. Forestil dig en flerleds styrketræningsøvelse, f.eks. en lige presøvelse (armstrækker). Her benyttes både triceps (under manchetten) til at strække albueleddet, samt bryst- og forside skuldermuskulatur (over manchetten) til at flektere armen. Når muskulaturen distalt for manchetten hurtigere udtrættes, skal den resterende muskulatur kompensere for at udføre bevægelsen, mens belastningen (intensiteten) fortsat er den samme. Derved opnår denne muskulatur også en høj udmattelsesgrad, på trods af de ikke er afklemte. Med vores lange erfaring i elitehåndbold, har vi i Occlude, god erfaring med brug af okklusionstræning til skulderskader.

  • Skulder impingement
  • Rotatorcuff skader
  • Skader på brusk eller ledlæbe
  • Slidgigt (artrose)
  • Smerter ved tung belastning, der begrænser aktivitetsniveauet eller idrætsdeltagelsen

Albueskader

Okklusionstræning er effektivt til at beskytte og bevare det tab af muskelmasse og styrke, der kan opstå i forbindelse med en skade i albuen. Ved en skade i albuen kan der være begrænsninger for, hvor tungt albueleddet må belastes. Okklusionstræning kan i disse tilfældes bruges direkte for at beskytte muskulaturen i over- og underarm. Bl.a. albuebøjerne, herunder biceps, og albuestrækkeren, triceps.

  • Tennisalbue
  • Golfalbue
  • Kastealbue
  • Biceps og triceps overbelastninger
  • Fraktur (brud på albue, underarm eller overarm)
  • Bruskskader
  • Artrose (slidgigt)
  • Smerter ved tung belastning, der begrænser aktivitetsniveauet eller idrætsdeltagelsen

Håndledskader

Okklusionstræning er effektivt til at beskytte og bevare det tab af muskelmasse og styrke, der kan opstå i forbindelse med en skade i hånden. De mest ekstreme tilfælde ses når hånden bliver totalt immobiliseret i en skinne eller gips, f.eks. ved brud på hånden. Tabet af muskelmasse går meget hurtigt. Okklusionstræning kan i dette tilfælde anvendes direkte med fokus på at stimulere og beskytte muskulaturen der styrer hånden, bl.a. når den skal åbne sig og klemme sammen om noget.

Okklusionstræning kan i tilfælde af en skade i håndleddet også bruges til træning af albue- og skuldermuskulaturen, da håndledsskaden ligeledes kan have betydning for, hvor intensivt eller tungt resten af armen kan belastes.

  • Fraktur (brud på hånden eller fingrene)
  • Ledbåndsskader
  • Bruskskader
  • Seneskader
  • Artrose (slidgigt)
  • Smerter ved tung belastning, der begrænser aktivitetsniveauet eller idrætsdeltagelsen

Tilmeld nyhedsbrev